רשות מקרקעי ישראל - היון / שינוי ייעוד / הקניית בעלות

רשות מקרקעי ישראל – היון / שינוי ייעוד / הקניית בעלות

היוון / הקניית בעלות

93% מהקרקעות בישראל הינן בבעלות רשות מקרקעי ישראל (אשר בעבר שמה היה "מנהל מקרקעי ישראל"). כיום, במסגרת הרפורמה של רשות מקרקעי ישראל, אם ברשותכם נכס מגורים בחכירה מהוונת, ישנה אפשרות לבצע הקניית בעלות מלאה.

כאשר רישום של נכס מנוהל בפנקס רשות מקרקעי ישראל, המשמעות היא שהנכס הוא בחכירה. חכירה היא למעשה השכרה לטווח ארוך מהמדינה. תקופת ההשכרה היא בד"כ ל-49 שנים עם אופציה של הארכה לתקופת חכירה נוספת. קרקע שהיא מהוונת, המשמעות היא שדמי החכירה שולמו בגינה מראש (91% מערך הקרקע).

ישנם הבדלים רבים בין קרקע שהיא בבעלות רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) לבין קרקע שהיא בבעלות פרטית וישנה משמעות בין נכס מהוון לא מהוון. כאשר הקרקע היא בבעלות רמ"י, יידרש החוכר בנסיבות מסוימות לשלם דמי היתר, דמי פיצול מגרש, דמי הסכמה וכדומה.

היוון הוא תנאי בסיסי לקבלת בעלות. אמנם ההיוון מקנה לחוכר פטור מתשלום דמי חכירה שנתיים ופטור מתשלום דמי הסכמה בעת העברת זכויות בנכס, אולם בבניה נמוכה הוא אינו מקנה פטור מתשלום דמי היתר עבור תוספות זכויות בנכס (למשל: תוספת בנייה או שינוי ייעוד וכדומה). קבלת בעלות בנכס, תפתור את החוכר מכל תשלום עתידי לרשות ותאפשר לו לבצע שינויים בנכס ללא צורך בהסכמת רמ"י או בתשלום לרמ"י.

הקניית בעלות אינה פוטרת מקבלת היתרי בנייה כדין מאת הוועדה לתכנון ובניה במצבים בהם נדרשים לקבלם.

אתר זה משתמש בעוגיות קוקיז על מנת לתת את החוויה הטובה ביותר