הדייר מסרב להתפנות מהדירה? גורם לה נזקים ולא משלם? יש לכם מה לעשות! התפיסה הרווחת היא כי השכרת נכס מהווה סיכון משמעותי מאחר והליך פינוי של שוכר "בעייתי" לוקח זמן רב ועולה המון משאבים כלכליים, אשר לא בטוח יושבו למשכיר, גם אם בית המשפט יפסוק לו פיצוי בגינם (דוגמא: כאשר בית המשפט נותן פסק דין לפיצוי, אולם השוכר המפונה לא משלם, והאפשרות היחידה לאכוף את התשלום היא לפנות להוצאה לפועל).

ואולם, בשנת 2008 בוצעה רפורמה בעניין, כאשר המחוקק הוסיף לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ"ד – 1984 את פרק ט"ז 4, אשר עוסק בפינוי מושכר. מודל זה של תביעה לפינוי מושכר הינו כלי עזר עצום בידי בעלי נכסים, להתמודדות עם שוכרים שאינם משלמים שכר דירה, גורמים נזקים או מסרבים לפנות את המושכר. במאמר זה נסקור בקצרה את הדרכים ואמצעים שעומדים לרשותו של משכיר נכס כנגד דייר בעייתי, בדגש על תביעה לפינוי מושכר.

מהי תביעה לפינוי מושכר

ההליך של תביעה לפינוי מושכר, הינו הליך מיוחד שמתייחס אך ורק לתובענות שהסעד בהן הוא פינוי של שוכר ממושכר. המשמעות היא, שלא ניתן לתבוע במסגרת תובענה לפינוי מושכר פיצוי כספי מהשוכר (לא לדאוג – אפשר יהיה לדרוש את הפיצוי בגין הנזקים ודמי השכירות בהליך נפרד לאחר פינוי השוכר), אולם בגלל שהסעד היחידי שניתן לבקש הוא פינוי השוכר, ההליך מהיר ביותר ומתמצה בד"כ בתקופה קצרה של כמה חודשים (בניגוד לתביעות רגילות המוגשות לבית המשפט, ויכולות "להימרח" על פני כמה שנים).

כיצד מתנהל ההליך לפינוי מושכר

מאחר ומדובר כאמור בהליך מהיר מאוד, ביחס להליכים אחרים המתנהלים בבית המשפט, יהיה על מגיש התביעה לצרף לתביעתו, כבר בראשית הדרך (עם כתב התביעה), את כל המסמכים שברשותו [חוזה השכירות, אסמכתאות להפרת החוזה על ידי השוכר, מכתבי התראה שנשלחו לשוכר (אם נשלחו), חוות דעת מומחים (כאשר רוצים להוכיח למשל גרימת נזקים למושכר) וכל המסמכים המצויים ברשותו ונוגעים לעניין]. כמו כן, יהיה על התובע להגיש תצהיר עדות ראשית, אשר בו הוא יצהיר כי כל הנאמר בכתב התביעה הוא אמר.

לאחר הגשת המסמכים, יינתן לשוכר (הנתבע) פרק זמן של 30 ימים מיום שהגיע לידו כתב התביעה, להגיב לכתב התביעה באמצעות הגשת כתב הגנה. גם השוכר נדרש לצרף את כל המסמכים שברשותו ואף תצהיר עדות ראשית מטעמו.

היה והשוכר לא הגיש כתב הגנה במועד (30 יום כאמור מיום שהגיע לידיו כתב התביעה), המשכיר יהיה רשאי לפנות לבית המשפט ולבקש מתן פסק דין לפינוי בהיעדר הגנה. היה והשוכר הגיש כתב הגנה, ייקים בית המשפט דיון שייקבע לא יאוחר מ-30 ימים מהמועד בו הוגש כתב התביעה.

מדובר במועדים קצרים, זריזים, אשר כל תכליתם לקדם את פינויו של השוכר ה"בעייתי" מהדירה במהירות האפשרית, ובכך למנוע נזקים נוספים. מסיבה זו, השוכר לא יוכל להגיש במסגרת הליך זה תביעה שכנגד או הודעה כנגד צד שלישי.

לרוב, הדיון יסתיים בדיון אחד, כאשר הצדדים יטענו את כל טענותיהם, ואף יסכמו אותן בע"פ ובמעמד הדיון. ולאחר מכן, על בית המשפט יהיה ליתן פסק דין.

כיצד מתנהל ההליך לפינוי מושכר

גם במצב זה, קבע המחוקק תנאים זריזים ויעילים יותר לביצוע פסק הדין.

במצב בו השוכר לא מקיים את הוראות פסק הדין ולא מפנה את המושכר, ניתן להגיש את פסק הדין לביצוע בלשכות ההוצאה לפועל אם חלפו 15 ימים ממועד מתן פסק הדין (בניגוד להליך רגיל שם יש להמתין 30 ימים בטרם הגשת פסק הדין ללשכות ההוצאה לפועל).

לאחר מסירת אזהרה כדין והודעת פינוי לשוכר הסרבן, יוכל המשכיר (כעבור 35 ימים) לפעול להוצאתו הפיזית של השוכר וחפציו מהמושכר, באמצעות מוציא לפועל שמחזיק ברישיון מטעם לשכות ההוצאה לפועל.

השוכר פונה מהמושכר, אבל מה עם הפיצוי הכספי שלי?

ובכן, תקנה 215ז(ב) לתקנות סדר הדין האזרחי קובעת שהתובע רשאי לתבוע את הסעדים הכספיים שלו, בגין אותה עילת תביעה (עילת הפינוי) בבית המשפט, בתביעה נפרדת, ומבלי לבקש את אישור בית המשפט (כפי שיש לבקש בהליך רגיל).

לכן, ככל ולמשכיר יהיה חפץ לתבוע את נזקיו הוא יוכל להגיש תביעה כספית באמצעות מנגנונים אחרים הקיימים בחוק (למשל: תביעה בסדר דין מהיר).

לסיכום

רפורמת המחוקק בנוגע לתביעות לפינוי מושכר הינה עצומה ומאפשרת למשכירים רבים ליהנות מהגנה משפטית על זכויותיהם במושכר.

משרדנו הינו בעל ניסיון רב בתחום, וישמח לסייע לך בהגשת תביעה לפינוי מושכר. פנה למשרדנו עוד היום כדי שנוכל לפעול כבר מחר להוצאת השוכר מהנכס.

* האמור אינו מהווה תחליף ייעוץ משפטי, ובכל מקרה מובהר כי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין. לקבלת ייעוץ משפטי, מקצועי ואישי – ניתן לפנות למשרדנו.

* האמור אינו מהווה תחליף ייעוץ משפטי, ובכל מקרה מובהר כי יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין. לקבלת ייעוץ משפטי, מקצועי ואישי – ניתן לפנות למשרדנו.

אתר זה משתמש בעוגיות קוקיז על מנת לתת את החוויה הטובה ביותר